JAK POPRAWIĆ ODPORNOŚĆ ORGANIZMU?

Każdy z nas chciałby mieć wspaniale funkcjonujący układ odpornościowy. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że jego cechy w pewnym stopniu są dziedziczone i że mimo to można go skutecznie wspomagać, aby usprawnić jego działanie. Na układ odpornościowy organizmu wpływają również czynniki zewnętrzne, w tym nasza dieta. Spożywane składniki pokarmowe wpływają na tworzenie się białych ciałek krwi, na ich siłę i zawartość, które to w pierwszej kolejności walczą z infekcjami i nowotworami. Nowotwory, ich rozwój, rozrost i obumieranie są również kontrolowane przez układ odpornościowy. Tym co jemy, sterujemy naszym układem odpornościowym. Jak więc stymulować układ odpornościowy do podnoszenia odporności? Jak pomóc organizmowi?

Układ odpornościowy pobudzą pokarmy bogate w beta-karoten i cynk, niezastąpiony będzie też czosnek, zioło czystka i dieta wegetariańska. Zaszkodzi  -> dieta wysokotłuszczowa.

Najlepsza dieta pomagająca zwiększyć odporność, to dieta bogata w warzywa i owoceNie odkryję tutaj nie wiadomo jak wielkiego sekretu pisząc, że jedzenie warzyw i owoców pomaga naszemu układowi odpornościowemu. Nie bez powodu wegetarianie rzadziej zapadają na różnego rodzaju infekcje. Białe krwinki jaroszy są skuteczniejsze niż krwinki osób spożywających mięso. Dzieje się tak ponieważ wraz ze spożywanymi w większej ilości owocami i warzywami, wegetarianie mają więcej beta-karotenu we krwi, a ten z kolei jest sprzymierzeńcem układu odpornościowego. Czego zatem powinniśmy jeść więcej? Marchewki, jarmużu, szpinaku, bakłażanów, kalarepy, kabaczka, buraków, brukselki, sałaty zielonej, brokułów, dyni, pomidorów, batatów, natki z pietruszki, arbuza, brzoskwini, mango, melonów, wiśni, śliwek, pomarańczy, moreli suszonych, grejpfrutów, alg morskich.

Układ odpornościowy nie funkcjonuje prawidłowo również bez cynku, który jest niezbędny podczas wytwarzania przeciwciał. Cynk zapobiega osłabianiu układu odpornościowego. Gdzie go znajdziemy? W dyni, w pestkach z dyni, w ostrygach, w białej fasoli, migdałach, zielonym groszku.

Czystek (Cistus Incanus). Zioło o cudownym działaniu, znane od wieków, przez wiele osób zapomniane lub niedoceniane. Czystek jest jedną z najsilniej działających roślin wzmacniających układ immunologiczny u człowieka, będąc przy tym całkowicie pozbawionym działań ubocznych czy też możliwości przedawkowania. Czystek należy do najbogatszych źródeł polifenoli wspierających układ odpornościowy. Działa przeciwbólowo, chroni przed przeziębieniami. Jest doskonałą bronią przeciwko bakteriom, wirusom i grzybom. Unikatowy, naturalny środek przeciwko grypie, pomocny w walce z boreliozą i nowotworami.

Czosnek. Nie raz słyszeliście od babci, że czosnek jest niezawodny w walce o odporność. Życiowa prawda mówi „babcia nigdy nie kłamie”, w przypadku czosnku też nie. Czosnek wspomaga działanie makrofagów i limfocytów, które są kluczowymi elementami układu odpornościowego.

Pyłek pszczeli. W okresie jesienno-zimowym powinno spożywać się pierzgę pszczelą ponieważ stanowi uzupełnienie diety w potrzebne witaminy, aminokwasy i biopierwiastki, które pomogą chronić organizm przed infekcjami. Poza tym pomaga wzmacniać organizm, wykazując działanie antybiotyczne, antydepresyjne, antyanemiczne i detoksykacyjne.

Kiszonki, które są lepsze niż priobiotyki, w okresie jesienno-zimowym na stałe powinny zagościć na naszych stołach. Korzystnie wpływają na mikroflorę jelit, która odpowiada za odporność (komórki układu odpornościowego znajdują się w jelitach). Kiszonki są źródłem kwasu mlekowego, a ten z kolei również wzmacnia organizm oraz pomaga oczyścić organizm z niepotrzebnych składników.

Co osłabia odporność? Tłuszcze, ale nie wszystkie.

Zły tłuszcz, bogaty w kwasy nasycone, upośledza odporność. Unikaj tłustego mięsa. Dobry tłuszcz, tłuszcz rybi (zawierający nienasycone kwasy omega-3) pobudzi odporność. Jedz ryby i owoce morza. Kwasy tłuszczowe obecne w oleju słonecznikowym i kukurydzianym (typ omega 6), spowodują wyhamowanie produkcji limfocytów, przez co organizm może później zadziałać na infekcje oraz szybko przemienią się w wolne rodniki, które będą atakowały komórki odpornościowe. Ogranicz spożycie kwasów tłuszczowych omega-6.


Wprowadź w życie:

  • regularnie pij napar z czystka. Dwie łyżeczki czystka zaparz w kubku i wypij. Ten sam susz zalej ponownie i wypij jeszcze tego samego.
  • naucz dziecko picia naparu z czystka. Polecane szczególnie dzieciom uczęszczającym do żłobka i przedszkola.
  • wprowadź do diety imbir (zwalcza bakterie chorobotwórcze, działa przeciwgrzybicznie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie, wzmacnia organizm. 
  • jedz kapustę (pod każdą postacią), jej właściwości są nieocenione. Wzmacnia organizm, pomaga zwalczać infekcje i ma działanie antyseptyczne. 
  • ogranicz cukier – negatywnie wpływa na odporność i powoduje stany zapalne w organizmie.
  • przy infekcjach spróbuj w pierwszej kolejności ratować się naturalnymi sposobami. Na przeziębienie: pij napar z lipy, sok z czarnego bzu, na ból gardła pij 2 razy dziennie kieliszek oliwy z oliwek extra virgin pozwalając aby spłynęła równomiernie po gardle.
  • ogranicz spożywanie produktów mlecznych, które nie działają korzystnie na system immunologiczny, 
  • ogranicz spożywanie białej mąki, która szybko zmienia się w glukozę, a organizm przestaje radzić sobie z bakteriami i wirusami,
  • w  okresie jesienno-zimowym ogranicz cytrusy i banany. Cytrusy i banany wychładzają organizm, co niekorzystnie wpływa na organizm w tym okresie. Ponadto banany mają właściwości śluzotwórcze.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz